Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badania nauczycieli dotyczącego bezpieczeństwa dzieci w sieci, przeprowadzonego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę w ramach programu edukacyjnego Samsung: „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”. Został zaprezentowany w Warszawie 15 listopada 2024 r.
Program „Stacja Galaxy” jest programem edukacyjnym Samsunga, który stanowi odpowiedź na wyzwania związane z bezpieczeństwem dzieci online, a także motywuje do wspólnego działania na rzecz cyfrowego dobrostanu w domu i w szkole. Program w szczególności skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych, a także ich rodziców, opiekunów oraz nauczycieli, nauczycielek i dyrekcji szkół.
W pierwszej edycji programu wzięło udział 289 szkół, 1445 nauczycieli i nauczycielek, 28 900 dzieci, 400 aktywnych rodziców. Odbyły się także 24 wydarzenia i lekcje pokazowe. W związku z tak szerokim zainteresowaniem, firma Samsung poprosiła nauczycieli i nauczycielki, uczestniczących w projekcie o przedstawienie swoich opinii i uwag. Wyniki tego badania zostały przedstawione w raporcie przygotowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Co ważne, według nauczycieli, program pozytywnie wpłynął na poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów. Jak wynika z raportu zanotowano wzrost, jeśli chodzi o poznanie zasad cyfrowej higieny – u 90% dzieci, czy o wiedzę na temat wpływu używania urządzeń elektronicznych na zdrowie – u 87%. Ponadto 87% przebadanych nauczycieli zadeklarowało, że poleciłoby program „Stacja Galaxy” innym nauczycielom.
„Cieszymy się, że „Stacja Galaxy” zainspirowała wielu rodziców i nauczycieli do refleksji. Raport zawiera rekomendacje do udoskonalenia kolejnych odsłon programu. Będziemy poszerzać „Stację Galaxy” o zaproponowane treści i kontynuować naszą misję rozwijania kompetencji dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego” – powiedziała Magdalena Olborska, ESG Manager
w Samsung Electronics Polska, Przewodnicząca Komitetu KOKIŚ przy PIIT.
Warto również zwrócić uwagę, że „raport z badań podkreśla pozytywne nastawienie rodziców do programu; cenią oni przekazywane treści i dostrzegają korzyści płynące z uczestnictwa ich dzieci w zajęciach. Zwrócono uwagę, że wielu rodziców, dzięki udziałowi w programie, zaczęło bardziej kontrolować czas spędzany przez dzieci w Internecie oraz z większą uwagą monitorować treści, z którymi dzieci się stykają. Co więcej, niektórzy rodzice zmienili również swoje własne nawyki związane z technologią, co jest bardzo istotne, ponieważ modelowanie stanowi jeden z najsilniejszych mechanizmów uczenia się – dzieci szybko przejmują sposób korzystania z technologii, który obserwują u dorosłych” – mówi prof. Jacek Pyżalski.
Na prezentacji raportu Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji reprezentowali Prezes PIIT Andrzej Dulka i Wiceprezes PIIT Wiesław Paluszyński.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem.