image

W przypadku, gdy zmieszczenia w usługach platformy internetowej treści nielegalnej lub niezgodnej z warunkami korzystania z usług platformy, dostawcy usług platform internetowych mogą podjąć następujące działania:   

  • ograniczenia w zakresie widoczności określonych informacji przekazywanych przez dostawcę usługi, w tym usuwanie treści, uniemożliwianie dostępu do treści lub depozycjonowanie treści; 
  • zawieszenie, zakończenie lub inne ograniczenie płatności pieniężnych; 
  • zawieszenie lub zakończenie świadczenia usługi w całości lub w części; 
  • zawieszenie lub zamknięcie konta odbiorcy usługi.  

Jeśli platforma internetowa zastosuje takie działania, musi przedstawić wszystkim zainteresowanym odbiorcom swojej usługi jasne, konkretne, zrozumiałe i odpowiednio szczegółowe uzasadnienie tych działań, ale tylko wówczas, gdy zna on elektroniczne dane kontaktowe odbiorcy usługi.  W uzasadnieniu, platforma internetowa powinna wyjaśnić przynajmniej:  

  • jakie działania z wyżej wymienionych zostało podjęte przez platformę i w jakim zakresie; 
  • fakty i okoliczności, na podstawie których została podjęta decyzja o zastosowaniu danego działania, w tym czy decyzję podjęto na podstawie zawiadomienia o nielegalnej treści w ramach mechanizmu notice & action, czy na podstawie dobrowolnych czynności sprawdzających prowadzonych z własnej inicjatywy oraz zawierać informację o tożsamość zgłaszającego, ale tylko w przypadkach, gdy jest to absolutnie niezbędne; 
  • informacje o zastosowaniu zautomatyzowanych środków podczas podejmowania decyzji, w tym, czy decyzję podjęto w odniesieniu do treści wykrytych lub zidentyfikowanych z wykorzystaniem zautomatyzowanych środków; 
  • jeżeli decyzja dotyczy potencjalnie nielegalnych treści, wskazanie podstawy prawnej, na której opiera się decyzja, oraz wyjaśnienia dotyczące powodów, dla których na tej podstawie uznaje się dane informacje za nielegalne treści; 
  • jeżeli decyzja dotyczy niezgodności informacji z warunkami korzystania z usług platformy internetowej, wskazanie podstawy umownej, na której opiera się decyzja, oraz wyjaśnienia dotyczące powodów, dla których uznaje się dane informacje za niezgodne z tą podstawą; 
  • jasne i przyjazne dla użytkownika informacje na temat przysługujących odbiorcy usługi możliwości odwołania się od decyzji,  

Jeśli odbiorcy usług platformy internetowej będą chcieli zakwestionować powyższe decyzje platformy internetowej, mogą skorzystać z wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg, który musi zostać zapewniony przez platformę. W razie niezadowolenia z rozstrzygnięcia, odbiorca usług ma do dyspozycji ogólnodostępne środki ochrony prawnej, czyli pozasądowe rozstrzyganie sporów (np. mediacje) lub postępowania karne lub cywilne.