
Mechanizm notice & action w swoim założeniu służy zwalczaniu nielegalnych treści w internecie. Umożliwia dowolnej osobie korzystającej z internetu zgłoszenie (notice) nielegalnej treści (informacji, które dany zgłaszający uważa za nielegalne treści), do dostawcy usług hostingu i platformy internetowej. Na podstawie takiego zgłoszenia, dostawca usług hostingu i platforma internetowa mogą podjąć decyzję, czy zgadzają się z oceną zgłaszającego, że treść jest nielegalna oraz czy usuną treści lub uniemożliwią dostęp do nich (action).
Czym są nielegalne treści według Aktu o Usługach Cyfrowych podlegające zgłaszaniu? Przede wszystkim warto podkreślić, że to co jest nielegalne w świecie „analogowym”, poza internetem, jest też nielegalne w internecie. Naruszanie czyichś dóbr osobistych, pomówienia, stalking, bezprawne rozpowszechnianie twórczości bez zgody twórców (muzyki, zdjęć, filmów), jest tak samo nielegalne poza internetem, jak w internecie. Stąd też Akt o Usługach Cyfrowych szeroko definiuje „nielegalne treści” tak, aby pojęcie to obejmowało informacje dotyczące nielegalnych treści, produktów, usług i działań. Pojęcie „nielegalnych treści” odnosi się do informacji, które albo same w sobie nielegalne, takich jak nawoływanie do nienawiści, albo są nielegalne z uwagi na to, że odnoszą się one do nielegalnych działań, jak np. rozpowszechnianie filmów (które same w sobie są zgodne z prawem) bez zgody uprawnionych.
Dostawcy usług hostingu i platformy internetowe powinny zapewnić, aby zgłaszanie (notice) nielegalnych treści było łatwo dostępne i przyjazne dla użytkownika i mogło odbywać się drogą elektroniczną, na odpowiednio do tego przygotowanym formularzu.
Jakie działania (action) muszą podjąć dostawcy usług hostingu i platformy internetowe po otrzymaniu zgłoszenia? Po pierwsze, jeśli zgłaszający podał swoje dane kontaktowe, dostawca bez zbędnej zwłoki przesyła zgłaszającemu potwierdzenie otrzymania zgłoszenia. Następnie, dostawca musi podjąć decyzję co do tego, czy i jakie działania podejmie w stosunku do informacji zgłoszonej jako nielegalna treść. O swojej decyzji dostawca powiadamia zgłaszającego, przekazując informacje na temat możliwości odwołania się od podjętej decyzji. Jeśli przy rozpatrywaniu zgłoszeń lub podejmowaniu decyzji korzystają oni ze zautomatyzowanych środków, informacja taka musi znaleźć się w powiadomieniu kierowanym do zgłaszającego.
Jeśli zgłaszający nie jest zadowolony z decyzji dostawcy dotyczącej zgłoszonej nielegalnej treści, zgłaszający może zgłosić skargę korzystając z wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg dostawcy. System taki musi umożliwiać elektroniczne i bezpłatne wnoszenie skarg na decyzję podjętą przez dostawcę. Obowiązek ten dotyczy platform internetowych, czyli nie dotyczy dostawców usług hostingu niebędących platformami internetowymi (platformy są szczególnego rodzaju usługami hostingu).
Co dzieje się dalej po tym, jak zgłoszenie nielegalnej treści przez użytkownika lub jego skarga użytkownika nie zostanie uwzględnione przez platformę internetową? Stronom zostają do dyspozycji ogólnodostępne środki ochrony prawnej, czyli pozasądowe rozstrzyganie sporów (np. mediacje) lub postępowania karne lub cywilne, włącznie z możliwością dochodzenia odpowiedzialności własnej od dostawcy usług hostingu i platformy internetowej z tego tytułu, że wiedząc o zamieszczeniu w ich usługach nielegalnej treści, nie podejmuje przeciwko niej działań.