image

Dystrybucja pasm 700 MHz i 800 MHz ma kluczowe znacznie dla rozwoju infrastruktury 5G i usług, zwłaszcza na obszarach mniej zaludnionych, trudniej dostępnych, szlakach komunikacyjnych i obszarach strategicznych. Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji wspiera dystrybucję pasma, gdyż jest ona warunkiem realizacji strategii cyfryzacji Państwa, zapewnienia nowoczesnych i bezpiecznych usług komunikacji elektronicznej, szczególnie w czasach, gdy niezawodna i nieprzerwana komunikacja stanowi podstawę działania społeczeństwa, gospodarki i państwa.

PIIT w swoim stanowisku przekazanym do UKE apeluje o obniżenie ceny wywoławczej zaproponowanej przez Prezesa UKE w projekcie dokumentacji aukcyjnej, gdyżzaproponowane ceny minimalne za bloki częstotliwości w pasmie 700 MHz i 800 MHz zostały ustalone na zbyt wysokim poziomie. Opinia ta wynika z analizy cen uzyskanych za pasmo w innych krajach Europy, a także w porównaniu do potencjału inwestycyjnego rynku polskiego, mierzonego poziomem ARPU, czyli przychodami.

Poddawana konsultacjom cena wywoławcza należy do jednych z najwyższych w Europie dla wszystkich aukcji (realizowanych od 2015 roku), a jest zdecydowanie najwyższa, jeżeli weźmiemy pod uwagę procesy dystrybucji realizowane w aktualnych warunkach kryzysu, co wydaje się trudne do przyjęcia, a nawet wytłumaczenia.

Jeśli chodzi o przychody na rynku polskim, to zgodnie z Raportem o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2023 roku średni przychód na użytkownika usług telefonii mobilnej w Polsce jest najniższy w państwach europejskich i z wartością 5,5 EUR plasuje się na poziomie ponad dwukrotnie niższym niż średnia unijna.

Drugi kluczowy aspekt podnoszony w stanowisku PIIT to bariery inwestycyjne. Izba apeluje do Prezesa UKE i administracji publicznej o niezwłoczne uruchomienie i skuteczne przeprowadzenie procesu legislacyjnego oraz innych działań na poziomie wykonawczym, eliminujących zgłaszane przez operatorów bariery inwestycyjne w rozbudowie sieci telekomunikacyjnych.

Wskazujemy najistotniejsze z nich:

  1. Kwestionowanie przez właściwe organy możliwości realizowania stacji bazowych na istniejących obiektach budowlanych (w tym budynkach) w dozwolonych przepisami trybach: na podstawie zgłoszenia (jeśli ich wysokość przekracza 3 metry) lub bez pozwolenia na budowę i bez zgłoszenia (jeśli ich wysokość nie przekracza 3 metrów).
  1. Praktyczne problemy z zapewnieniem (doprowadzeniem) zasilania do nowo budowanych stacji bazowych – problemy po stronie OSD związane z realizacją przyłączy energetycznych.
  1. Istnienie w już obowiązujących oraz nowo uchwalanych miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zakazów oraz postanowień w praktyce uniemożliwiających lokalizowanie inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej w postaci stacji bazowych.
  1. Praktyczne problemy związane ze stawianiem przez GDDKiA w niektórych sytuacjach wymogu odsuwania nowoprojektowanej stacji bazowej (wieży) od krawędzi drogi na odległość nie mniejszą niż wysokość tej wieży.

Stanowisko PIIT